Jake & Evy er et fantasifuldt læringsunivers udviklet ud fra to hovedhensyn: Materialet skal dels fremstå underholdende, meningsfuldt og visuelt stimulerende for eleverne og dels være omfattende nok til at dække de fælles mål for grundskolens engelskundervisning i 1. klasse.
Jake & Evy-universet kombinerer sprogindlæring og historiefortælling for at appellere til fantasien og skabe en sjov og motiverende læringsoplevelse for elever i 1. klasse. Studier i begynderundervisning viser nemlig, at brugen af narrativer i den tidlige sprogstart kan danne en meningsfuld ramme om undervisningen og øge motivationen hos de yngste elever, som stadig lærer gennem leg og fantasi.
Jake & Evy er udviklet med fokus på at give elever i 1. klasse et grundlæggende, personnært og brugbart engelskordforråd. Elevhæftet er derfor inddelt i ni forskellige emner: Numbers, Colours, Clothes, The Body, The Zoo, My Family, My Home, Lunch og What I Like To Do. I kapitlerne træner eleverne ordforråd og chunks i sjove tegne-, stave-, lytte- og samtaleøvelser.
Læremidlet bygger på et kommunikativt og funktionelt sprogsyn, hvor hovedfokus er at lære eleverne at anvende det nye sprog i praksis. Til dette formål afsluttes hvert kapitel med træning af små chunks (eller sætningsskabeloner), som eleverne efterfølgende kan bruge i korte dialoger i dagligdagen. Forskning viser nemlig, at dialogtræning ud fra chunks spiller en afgørende rolle i sprogindlæring, fordi de faste sætningsskabeloner kan fungere som en god støtte for eleverne og give dem mod og motivation til at kommunikere på det nye sprog.
Jake & Evy er et multimodalt læringsunivers, så derfor er der undervejs i elevhæftet QR-koder til videoer, lytteøvelser og oplæsning af gloser. QR-koderne er placeret på de relevante sider for at gøre det hurtigt og nemt for fx forældre eller vikarer at tilgå video- og lydfiler uden en online læreradgang. I den daglige undervisning anbefaler vi dog, at læreren tilgår alt video- og lydmateriale via onlineportalen, så de multimodale elementer kan inkorporeres i den lærerstyrede undervisning med brug af smartboard, højttalere mv. Det er dermed ikke meningen, at eleverne selv skal scanne QR-koderne.